رسول نور حضرت محمد (ص) - تنوع محتوا و سليقه‌شناسی مخاطب؛ دو عنصر محوری تبليغ دين در فضای مجازی
 
 
 












 
 تنوع محتوا و سليقه‌شناسی مخاطب؛ دو عنصر محوری تبليغ دين در فضای مجازی

آرشيو اخبار رسول نور3
تبليغ دين در فضای مجازی علاوه بر ويژگی‌های عمومی و عناصر كلی ارتباط، نيازمند موارد ويژه‌ای نيز هست؛ تنوع محتوا و سليقه‌شناسی مخاطب دو عنصر محوری در اين زمينه هستند كه بايد توجه ويژه‌ای از سوی مبلغان به آن معطوف شود.


سيدعلی‌نقی ايازی، عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) با بيان اين مطلب اظهار كرد: هرگونه تبليغی نيازمند به مختصات ويژه خودش هست؛ يعنی علاوه بر اينكه موارد عمومی و كلی كه ما نيازمند به آن هستيم، موارد ويژه‌ای هم در هر تبليغی وجود دارد كه بايد مدنظر مبلغ قرار گيرد.

وی با اشاره به عناصر تبليغ كه در بحث عناصر ارتباط هم از آن ياد می‌شود، عنوان كرد: مخاطب‌شناسی، پيام، بازخورد و مطالبی از اين دست هست كه بايد در فضای مجازی هم آنها را به‌طور ويژه مدنظر قرار دهيم. منتهی برخی عناصر در فضای مجازی يك التفات و توجه ويژه را می‌طلبد، به عنوان مثال اگر ما می‌گوييم كه مخاطب يك ركن اصلی در تبليغ هست، در فضای مجازی ما بايد از يك منظر ديگری به اين مسئله نگاه بكنيم.


ايازی ادامه داد: اين مطلب هم بدين علت است كه مخاطب ما در فضای مجازی قطعاً متفاوت‌تر از مخاطب در فضاهای عمومی است؛ به اين معنا كه اين شخص از سلايق متنوع‌تری برخوردار است، احتمالاً شخصی است كه تحصيل‌كرده، يا يك شخصی كه هنری است و درباره مسائل فرهنگی ايده دارد. با توجه به اين مختصات ما بايد تحقيق بكنيم، بايد به دست بياوريم كه كاربری كه در فضای مجازی فعاليت دارد و از اين فضا استفاده می‌كند، دارای چه مختصات و ويژگی‌هايی است.


عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تأكيد كرد: در مطالعه ابتدايی و بررسی كه انجام دادم، به اين مطلب رسيدم كه ويژگی‌های شخصی كه از فضای مجازی بهره‌ می‌برد، اولاً تنوع‌طلبی است. برای چنين شخصی بايد ظرفيت تنوع‌طلبی را فراهم كرد، بايد پيام‌هايی را برای اين مخاطب فراهم كرد كه دارای تنوع‌های گوناگون باشد، به عنوان مثال آن‌گونه كه امروزه در بحث ارتباطات مطرح می‌شود، بحث استفاده از تنوع رسانه‌ها وجود دارد.


وی با بيان اينكه بايد محتوای متنوع تهيه و برای مخاطب ارائه شود، گفت: بايد از تكثر رسانه‌ای در فضای مجازی استفاده كنيم تا بتوانيم اين تنوع مورد نظر را تأمين كنيم؛ به عنوان مثال در رسانه منبر فقط صوت و تصوير وجود دارد، ولی در رسانه مجازی، فضاها بسيار متنوع می‌شود، فضای هنری و تنوع رنگی پديد می‌آيد، تنوع صوت هست، تنوع طرح‌ها هست و مسائلی از اين قبيل هست كه حاكی از تنوع فراوان است؛ لذا عنصر مخاطب‌شناسی را در فضای مجازی بايد به طور جدی مدنظر داشته باشيم.


اين محقق و پژوهشگر اظهار كرد: بحث دوم، خود پيام است. آيا ما واقعاً می‌توانيم هر پيامی را در فضای مجازی ارائه بدهيم؟ يا در بحث اولويت‌بندی كه مدنظرمان هست، كدام دسته از پيام‌ها را می‌توانيم برای انتقال آن از فضای مجازی استفاده كنيم؟ آيا همان نكاتی كه در رسانه منبر ارائه می‌شود، اين جذابيت فراهم است كه همان‌ها را ارائه كنيم؟


ايازی با بيان اينكه در تبليغ حضوری می‌توان مخاطبان را دسته‌بندی كرد، ولی در رسانه مجازی الزاماً نمی‌توان اين دسته‌بندی را انجام داد، عنوان كرد: به همين جهت كار ما دشوارتر می‌شود؛ لذا فرستنده پيام بايد به اين نكات توجه داشته باشد. عنصر فرستنده پيام هم كه به آن اشاره كردم نيز بايد قابليت‌های ويژه‌ای را داشته باشد؛ يعنی همان مطلبی كه امروزه آمده‌اند و مبلغان را طبقه‌بندی كرده‌اند؛ مثلاً برای محدوده‌های سنی مختلف يا طبقات اجتماعی مختلف، دسته‌بندی خاصی را انجام داده‌اند. در بحث فضای مجازی نيز ما بايد مبلغ ويژه اين فضا را داشته باشيم.


وی ادامه داد: مثلاً حتی اگر يك بحث به ظاهر ساده مانند نماز كه برای تبليغ در فضای مجازی انتخاب می‌شود، مبلغ آن بايد ويژگی‌های خاصی را داشته باشد و بايد به اين ظرافت توجه كرد، همچنين اگر می‌خواهيم يك باور يا هنجار مذهبی را در فضای مجازی تبليغ كنيم، باز بايد به همين مطلب يعنی ويژگی‌های خاص مبلغ دينی در فضای مجازی توجه داشته باشيم. تبليغ نماز يا يك باور دينی ممكن است در رسانه منبر به راحتی صورت بگيرد، ولی تبليغ همين مطالب در فضای مجازی با پيچيدگی‌ها و دقائق و ظرائف خاص خود همراه است.


عضو هيئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصريح كرد: پيام هر چه با تنوع بيشتر ارائه شود، به همان ميزان از پيچيدگی بيشتری برخوردار خواهد بود؛ لذا به فضای مجازی هم بايد از منظر يك فرصت نگاه كنيم و هم از منظر تهديد. اگر ما بتوانيم از اين امكان به درستی استفاده كنيم، تاثيرش خيلی بيشتر از رسانه‌های ديگر خواهد بود.


اين محقق و پژوهشگر عنوان كرد: در رسانه منبر به شكل عادی، مخاطبان محدود هستند و 200،100 يا نهايتاً هزار نفر خواهد بود و از سويی نيز بيان می‌شود كه هرچه تكثر مخاطبان بيشتر باشد، تاثيرش نيز كم‌تر می‌شود، ضمن اينكه فضايی آنی و زودگذر هست، ولی در فضای مجازی شما به تناسب طراحی‌هايی كه ارائه می‌كنيد، می‌توانيد بی‌نهايت كاربر داشته باشيد.


وی با بيان اينكه رسانه فضای مجازی می‌تواند از سويی تهديد نيز باشد تاكيد كرد: اين مطلب بدين معناست كه اگر به درستی از آن استفاده نشود، يك سنگ بنايی گذاشته‌‌ايم كه اگر كارهای خوب بعدی را هم بخواهيم ارائه كنيم، ظرفيت آن‌ها را نيز از دست داده‌ايم. به‌عنوان مثال برخی شذوذات كه در فرمايشات برخی بزرگان وجود دارد، چه بسا صحيح هم باشد، ولی آيا ما ملزم هستيم شذوذ را ارائه كنيم؟ اگر آن را ارائه كنيم، دشمنان هم می‌آيند و از همان شذوذاتی كه ما مطرح كرده‌ايم و نبايد مطرح می‌كرديم، عليه خود ما از آن سوءاستفاده می‌كنند.


ايازی گفت: به عنوان مثال ممكن است يك روايتی از معصوم(ع)به ما رسيده باشد كه ممكن است موثق نباشد، يا اگر هم موثق است مربوط به يك مورد خاص باشد و قابليت تعميم نداشته باشد، وقتی ما اين مطلب را در فضای مجازی ارائه می‌كنيم، می‌تواند دستاويزی برای دشمنان باشد كه از آن در جهت اغراض خودشان بهره‌برداری كنند.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور3
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور3:
هدف از اهانت به حضرت محمد(ص) ایجاد فتنه و شبهه در دین اسلام است


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما