رسول نور حضرت محمد (ص) - هفته ولايت هنوز به طور شايسته در جامعه جا نيفتاده است
 
 
 












 
 هفته ولايت هنوز به طور شايسته در جامعه جا نيفتاده است

آرشيو اخبار رسول نور6
هفته ولايت،هنوز به طور شايسته در جامعه جا نيفتاده است، در حالی كه روزهای هفتۀ ولايت نظير روز عيد غدير، روزهای با عظمتی هستند و آيات مهمی در آن روزها نازل شده است كه افتخار تشيع محسوب می‌شود. 


به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) شعبه اصفهان به نقل از پايگاه اطلاع رسانی آيت‌الله العظمی مظاهری، وی در جلسه درس اخلاق، به بررسی ابعاد مختلف مساله غدير،از جمله دلايل عهدی شكنی مردم پس از بيعت با مولای متقيان در روز عيد پرداخت.

آيت‌الله مظاهری با اشاره به فرارسيدن عيد سعيد غدير، تصريح كردند: هفته ولايت، هنوز به طور شايسته در جامعه جا نيفتاده است، در حالی كه روزهای هفتۀ ولايت نظير روز عيد غدير، روزهای با عظمتی هستند و آيات مهمی در آن روزها نازل شده است كه افتخار تشيع محسوب می‌شود؛ در اين زمينه دولت، مجلس شورای اسلامی و مردم وظيفه دارند هفتۀ ولايت را باشكوه و با عظمت برگزار كنند و دست كم به اندازه‌ای كه مسيحيان به سالروز ميلاد حضرت عيسی(ع) اهميت می‌دهند، ايام هفتۀ ولايت را گرامی‌ بدارند.

ايشان افزود: در خصوص غدير خم و اتفاق مباركی كه در آن عيد بزرگ رخ داده است،چندين آيه در قرآن كريم و روايات متعددی از اهل‌بيت(ع) وجود دارد؛ شأن نزول آيات غدير و نيز منبع روايات غدير، افزون بر كتب معتبر روايی شيعه، در كتب اهل سنت نيز به وضوح آمده است؛ آيه «يا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَه» از اين جمله آيات است كه خداوند فرمودند كه ای پيامبر، اگر وظيفه ای كه به عهده تو قرار داديم را انجام ندهی گويی هيچ كاری انجام ندادی كه اين مساله يعنی اسلام بی ولايت هيچ است.

اين مرجع تقليد اظهاركرد: بيش از شصت و چهار نفر از علمای بزرگ سنی، اين آيه را مربوط به غديرخم دانسته‌اند علمای سنی بر اين حقيقت اقرار دارند كه چنين آيه‌ای نمی­تواند راجع به حكمی از احكام باشد و صرفاً برای نصب اميرالمؤمنين(ع) نازل شده است.
حضرت آيت الله مظاهری

آيت‌الله العظمی مظاهری با اشاره دقيق به جرايانات مربوط به واقعه غدير و شان نزول برخی آيات به همين مناسبت، گفت: پس از آن پيامبر اكرم(ص) سه شبانه روز از مردم بيعت گرفتند و همگی با اميرالمؤمنين(ع) بيعت كردند و ولايت و حكومت ايشان را پذيرفتند، حتی آنهايی كه بعداً سقيفۀ بنی ساعده را درست كردند، آن روز بيعت كردند؛ اهل سنت نقل می‌كنند كه عمر، خطاب به اميرالمؤمنين(ع) جمله «هنيئاً لك يا علی، أصبحت و أمسيت مولی كل مؤمن و مؤمنة» را گفت.

معظم‌له عنوان كرد: وقتی انسان، حسود، رياست طلب، لجوج و زيربار نرو باشد، چنين می‌شود كه به جای اينكه بگويد: خدايا اگر حق است، توفيقم بده تا زير بار بروم، می­گويد، خدا سنگی بفرست تا مرا نابود كند؛ كتاب «الغدير»، مرحوم مير حامد حسين در «عبقات الأنوار» و شهيد قاضی نور الله شوشتری در «إحقاق الحق»، مصادر اين واقعه را از كتب اهل سنت نقل كرده‌اند و انصافاً با اين منابع و مصادر، كسی نمی‌تواند در قضیّۀ غدير تشكيك و ترديد ايجاد كند؛ الحمدلله كتاب‌های فراوانی در موضوع ولايت نوشته شده است، اما اينكه جوان‌ها با اين كتب سرو كار ندارند، جای گله دارد. حتی متأسفانه برخی از اهل علم نيز به اندازۀ كافی با منابع و كتب ولايی ارتباط ندارند.

رئيس حوزه علميه اصفهان با ذكر اين مطلب كه نصب اميرالمومنين(ع) تنها منحصر به روز عيد غدير نيست، ابراز داشتند: پيامبر اكرم(ص) از نخستين روزهای رسالت خويش تا آخرين روز حيات، همواره بر ضرورت تمسّك مسلمين به ولايت آن امام بزرگوار تأكيد می‌كردند و افرادی نيز از ابتدا با اين امر مخالفت كرده و در اين راستا توطئه می‌كردند؛ جملۀ «وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ» در آیۀ شريفۀ غدير، گواه همين مطلب است.

در روزی كه پيامبر اكرم(ص) در جمع اقوام و خويشاوندانشان بحث ولايت پس از خود را مطرح كردند هيچ كسی غير از اميرالمومنين(ع) اين مساله را نپذيرفت و با حضرت بيعت نكرد؛ قريب به اتفاق كتب تاريخی و روايی اهل سنت نظير سيرۀ ابن هشام و سيرۀ حلبی، شرح نهج البلاغه ابن ابی الحديد معتزلی، مروج الذهب و تاريخ طبری، اين واقعۀ تاريخی را نقل كرده و بر آن اذعان دارند؛ نكتۀ اخلاقی اين حكايت آن است كه افراد حاضر در آن جلسه، با اينكه می­دانستند پيغمبر در چهل سال زندگی خود خلاف واقع نگفته و نمی­گويد، سخن و دعوت او را نپذيرفتند.

اين مرجع تقليد با اشاره به تاكيدات مكرر پيامبر اكرم(ص) در آخرين لحظات حيات بر سفارش به ثقلين و تاكيد بر جانشينی حضرت علی(ع) تصريح كردند: از جمله رواياتی كه شايد پيامبراكرم(ص) در بيست و سه سال دوران نبوت، بيش از هزار مرتبه نسبت به آن تذكر داده‌اند، روايت «ثقلين» است؛ مرحوم علامۀ امينی در «الغدير» پانصد و چهار طريق برای اين حديث نقل می‌كند كه بسياری از رجال آن از اهل سنت‌اند.

آيت‌الله مظاهری با ذكر اين مطلب كه سوال بزرگ تاريخ اين است كه چرا پس از اين همه تأكيد پيامبر اكرم(ص)بر ضرورت تمسك به ولايت اميرالمؤمنين(ع) و امامان دوازده‌گانه(ع)، جامعه آن روز به ولايت حضرت گردن ننهادند، گفتند: دليل اصلی اين مطلب را می‌توان در غلبه صفات رذيله و خصايص ناپسند اخلاقی در خواص و رياست طلبی، پول‌پرستی، عداوت و حسادت آنان دانست كه موجب شد چشم خود را بر حق و حقيقت ببندند و حق اهل بيت(ع) را غصب كنند.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور6
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور6:
گردآوری 15 هزار حدیث پیامبر در 15 جلد کتاب حاصل تلاشی 10 ساله است


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما