رسول نور حضرت محمد (ص) - ملاک اصلی معروف و منکر پذیرش خداست
 
 
 












 
 ملاک اصلی معروف و منکر پذیرش خداست

آرشيو اخبار رسول نور6
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با بیان این که ملاک اصلی معروف و منکر در دین پذیرش آن توسط خداوند است ؛ گفت:‌متاسفانه این موضوع با آنچه امروزه در جامعه مطرح است متناقض است؛‌ چراکه عده ای معتقدند ابتدا باید مطلبی توسط همه افراد جامعه به عنوان امری مطلوب شناخته شود و سپس امر به آن کنیم در حالی که این حرف مغالطه ای بیش نیست . 


به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی در ادامه جلسات تفسیرماه مبارک رمضان در دفتر مقام معظم رهبری در قم اظهار داشت:رکن چهارم ایمان به فرموده‌ی حضرت علی (ع) ایمان است.

وی ادامه داد: انسان در مقابل تخلفات و قانون شکنی ها باید رفتاری داشته باشد که بر روی دیگران تاثیر بگذارد.

استاد حوزه علمیه با بیان این که جهاد معنای وسیعی دارد؛ اذعان داشت:‌در فرهنگ اسلامی معنای جهاد دستخوش تغییرات زیادی شده است؛ اما جهد به معنای واقعی به تلاش و کوشش اطلاق می شود و جهاد معنای خاص‌تری دارد.

وی افزود: جهاد به این معناست که به مقابله با طرف مقابل پرداخته شود و مجاهده نیز به معنای تلاش در مقابل دیگران است.

رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) خاطر نشان کرد: جهاد به دو دسته‌ی جهاداکبر و جهاداصغر تقسیم می‌شود.

وی در خصوص معنای جهاداکبر ابراز داشت: جهاداکبر به معنای مبارزه با نفس خویشتن است و مقابله با کسانی که قصد مبارزه با ما را دارند به فرموده ی امام علی (ع) از وظایف انسان هاست.

آیت الله مصباح یزدی افزود: همیشه در جهاد دشمنی خارجی وجود دارد و لذا در کتب فقهی نیز جهاد به معنای مبارزه مسلحانه با دشمنان آمده است.

وی اضافه کرد: جهادنظامی شامل جهاد ابتدایی با کفار، جهاد دفاعی در برابر متجاوزان و جهاد اهل بقی است که به مقابله با آشوب های داخلی می پردازد.

عضو مجلس خبرگان رهبری به معنای جهاد از دیدگاه امیر المومنین علی (ع) اشاره کرد و گفت: به فرموده ی ایشان جهاد دارای چهار شعبه امر به معروف، نهی از منکر، وفاداری نسبت به پیمان جهاد نظامی و دشمنی با اهل فساد است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از جمله جهادهایی است که ضرورتاً‌ با بهره گیری از سلاح صورت نمی پذیرد و سلاح آن زبان است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به آیاتی از قرآن کریم ابراز داشت:‌ پایبندی به عهد به عنوان شعبه چهارم جهاد همان صدق است به این معنا که کسانی که با خداوند عهد بستند در راه او با دشمنان مبارزه کنند باید همواره نسبت به این پیمان خود وفادار بمانند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) دشمنی با اله فساد و مخالفان با ارزشهای دینی را قسم چهارم جهاد خواند و تصریح کرد: استواری در مسیر جهاد به وفاداری به عهد می انجامد.

وی افزود:امر به معروف و نهی از منکر از واژه هایی است که در طول تاریخ تحول معنایی پیدا کرده و امروزه نیز به همان معنای قدیم به کار می روند اما معروف و منکر، خود دستخوش تغییراتی شده اند.

آیت الله مصباح یزدی شناخته شدن در جامعه را نخستین معنای معروف خواند و گفت: معروف در نظر عقلای جمع امری مطلوب ومورد تایید و منکر نیز موضوعی است که از طریق عقل به عنوان امری خوب شناخته نشود.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در محیط شرع و در میان متدینین نیز معروف به معنای امری است که دین اسلام و پیامبر آن را خوب بدانند و ملاک معروف و منکر، دین است.

وی تاکید کرد: ملاک اصلی معروف و منکر در دین پذیرش آن توسط خداوند است و این موضوع با آنچه امروزه در جامعه مطرح است متناقض است؛‌چراکه عده ای معتقدند ابتدا باید مطلبی توسط همه افراد جامعه به عنوان امری مطلوب شناخته شود و سپس امر به آن کنیم در حالی که این حرف مغالطه ای بیش نیست .

این استاد برجسته حوزه علمیه ادامه داد: این نوع مغالطه از القائات شیطان برای حذف فریضه امر به معروف و نهی از منکر است؛ در حالی که در روایات اسلامی، امر به معروف و نهی از منکر حتی از نماز نیز واجب تر معرفی شده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) با تاکید بر این که امروزه جهاد فرهنگی و اقتصادی از جهاد نظامی نیز بالاتر است؛ اظهار داشت: به فرموده ی مقام معظم رهبری امسال جهاد اقتصادی باید سرلوحه کار مردم و مسوولان قرار گیرد.

وی در ادامه خاطر نشان کرد: اولین مرتبه امر به معروف و نهی از منکر حالت قلبی آمر به معروف است و ابتدا خود باید از قانون گریزی و گناه دیگران قلباً اندوهناک شود همانگونه که در روایات اسلامی آمده است که چهره در هم کشیدن در مقابل تجاهر کنندگان به گناه اولین وظیفه ی مومن است.

آیت الله مصباح یزدی تصریح کرد: مرحله ی بعدی امر به معروف تذکر لسانی است و در مراحل پایانی کار باید از سوی حکومت رسمی انجام شود.

وی ادامه داد: وقتی مومنی دچار لغزش و گناه شد نباید به دشمنی با شخص او پرداخت بلکه تنها عمل او باید دشمن پنداشته شود.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی (ره) در پایان در خصوص وظایف انسانها نسبت به گناه گفت: دشمن داشتن گناه و تبری جویی از سبک شمرندگان گناه و دشمنی با افرادی که قصد براندازی نظام دینی را دارند از وظایف انسان ها نسبت به گناه است.




 

پیوندهای مرتبط

· مطالب بیشتر در مورد آرشيو اخبار رسول نور6
· سایر مطالب نوشته شده توسط rasool


پربازدیدترین مطلب در زمینه آرشيو اخبار رسول نور6:
گردآوری 15 هزار حدیث پیامبر در 15 جلد کتاب حاصل تلاشی 10 ساله است


امتیاز دهی به مطلب

امتیاز متوسط : 0
تعداد آراء: 0

لطفا رای مورد نظرتان را در مورد این مطلب ارائه نمائید :

عالی
خیلی خوب
خوب
متوسط
بد


انتخاب ها


 چاپ این مطلب چاپ این مطلب






چند رسانه ای    نرم افزار    انجمن ها    مراکز    دیگر پایگاهها    ارتباط با ما